ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
باسمه تعالی موضوع: بازی درمانی
نکاتی در زمینه ی بازی: 1- بازی به معنی تلاش ، فعّالیّت لذّت بخش ، خوشایند و تفریح می باشد. 2- بازی برای رشد همه جانبه ی کودک ضرورت دارد. 3- در خلال بازی می توان به بسیاری از ویژگی ها ، مسائل و رشد کودک پی برد. 4- کودک از طریق بازی به بروز احساسات و رویاهای خود می پردازد. 5- کودک از طریق بازی استعدادهایش را شکوفا می سازد. 6- کودک از طریق بازی کنترل به موقع اعمال و حرکات خود را می آموزد. 7- کودک از طریق بازی ترس هایش را ظاهر ساخته و برای زندگی خود برنامه ریزی دارد. 8- کودک از طریق بازی چیزهای تازه می آموزد. 9- کودک از طریق بازی به تقویت حواس می پردازد. انواع بازی از دیدگاه ژان پیاژه: مهارتی/نمادین/باقاعده بازی های مهارتی: کودک از طریق این بازی ها به رشد اعمال و حرکات موفّق می شود. مثلا یک کودک با سوار شدن بر تاب علاوه بر احساس لذّت و شادی، یاد می گیرد که روی تاب چگونه کنترل خود را حفظ کند. بازی های نمادین: کودک در سنین 2تا5سالگی از طریق این نوع بازی ها با بهره گیری از تخیّل، واقعیّت اشیای در دسترس را تغییر داده و به گونه ای با آن ها برخورد می کند که گویا واقعّیت دارند. در این نوع بازی ها، کودک از محدودیّت های محیطی رها گردیده و به آرزوهایش جامه عمل می پوشاند. به عنوان مثال: کودک ممکن است بر قطعه چوبی سوار شده و آن چنان عمل کند که گویی بر ابر سوار شده است. بازی های با قاعده: از 4تا7سالگی مشاهده می گردد. کودک از این طریق، مشارکت ، همکاری ، رعایت حقوق دیگران و قوانین اجتماعی را یاد می گیرد. اهداف مورد نظر در بازی: 1- رشد شخصیّت 2- شناختن جهان پیرامون و آموختن اخلاق نیکو و صفات اجتماعی پسندیده. 3- فراهم آوردن موجبات شادی و لذّت و انبساط خاطر کودک. 4- یاد دادن همکاری، نوعدوستی و اطاعت از قوانین به کودک. 5- گسترش دامنه ی تجسّم و تصوّر در کودک. 6- آشنایی کودک با مشاغل گوناگون. 7- یادگیری روش زندگی و سازگاری با دیگران. 8- یادگیری داد و ستد اجتماعی و مقیّد شدن به رعایت قوانین. نکته(1): انتخاب نوع اسباب بازی نیز در رشد کودک مهم است. زیرا باید متناسب با سنّ و توانایی کودک باشد. نکته(2): بازی متداول ترین وسیله برای بیان عقیده و ابراز احساسات کودک می باشد. نکته(3): در تمامی روش های بازی درمانی، کودک باید از زمان پایان جلسه بازی مطلع باشد. نکته(4): قوانین و محدودیّت های بازی باید در اوّل جلسه بازگو گردد. نکته(5): برای کودکان دارای مشکلات و ناسازگاری های اجتماعی، شرکت در بازی های درمانی گروهی مناسب است. نکته(6): برای کودکان دارای مشکلات عاطفی، بازی درمانی فردی مناسب می باشد. نکته(7): بازی درمانی گروهی معمولا از 5تا8 کودک تشکیل می گردد. نکته(8): جلسه ی بازی درمانی گروهی معمولا 45 تا 60 دقیقه طول می کشد. اصول بازی: (در بازی درمانی) الف) باید رابطه ی حسنه با کودک برقرار شود و کودک بدون قید و شرط مورد پذیرش قرار گیرد. ب) به کودک آزادی عمل داده شود. پ) فضا و مکان بازی مناسب و آرام باشد. ت) کودک به تلاش و فعّالیّت تشویق گردد. ث) کودک به خاطر اشتباهاتش مورد سرزنش قرار نگیرد. ج) قوانین برای بازی های کودکان ساده و قابل درک باشند. چ) به گفتار و احساسات کودکان ضمن بازی کاملا توجّه گردد. ح) مدّت و زمان بازی متناسب با سنّ کودکان باشد.
منبع: کتاب فنون و روش های مشاوره دکتر شفیع آبادی
تهیّه و تنظیم: مسعود علائی-سرگروه پایه ی پنجم ابتدائی- شهرستان تالش-آذرماه 93