ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
باسمه تعالی
درس مطالعات اجتماعی پایه ی چهارم ابتدائی
ذکر چند نکته ی مهم:
1- ساختار کتاب مطالعات اجتماعی سال چهارم شامل 6 فصل/22درس/هر فصل 3 الی 5 درس دارد.
2- محتوای کتاب شامل: متون/کاربرگ/فعّالیّت ( مدل یا ساختنی ها، نقشه خوانی، تصویرخوانی، جهت یابی، رسم نمودار، پرس و جو، پرسش کتبی-شفاهی می باشد.
3- فقط کلاس درس به عنوان مبحث درس نیست.بلکه می توان ازفضاهای مختلف نظیر:پارک ها موزه ها- مساجد- نهادها- مراکز خدماتی مانند دفاتر پست و آتش نشانی و... استفاده نمود.
4- در مباحث مربوط به نقشه ی ایران نیازی به حفظ مراکز استان ها نیست.
5- برای این درس دفتر نیاز نیست و سوال داخل کتاب نوشته نشود.
6- هر هفته سعی شود یک درس تدریس شود.
7- کاربرگ ها همزمان با تدریس و حتما در کلاس درس انجام شود. البته برخی از آن ها نیاز به اجرا در منزل می باشد.
8- حتما کتاب درس مطالعات اجتماعی سال سوم ابتدائی مرور و بررسی گردد. ( برای خود همکاران )
9- مقدّمه ی کتاب حتما خوانده شود. ( جهت آگاهی بیش تر همکاران محترم )
10- تا پایان دوره ی متوسطه اوّل ( نهم ) به جای تاریخ، جغرافیا و مدنی، مطالعات اجتماعی داریم.
11-نیازی به فتوکپی کاربرگ ها نیست و چندان الزامی برای قرار دادن آن ها در داخل پوشه ی کار وجود ندارد.
12-در پایان هر فصل مبحثی به نام (( به کار ببندیم )) دیده می شود که باید دانش آموزان انجام دهند.
13-سعی شود نقشه ی مربوط به شهرستان محلّ سکونت تهیّه و در کلاس نصب شود. حتّی دانش آموزان نیز می توانند آن ها را تهیّه و همراه خود بیاورند.
14-پنج عنصر در برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی وجود دارد که عبارتند از: تعقّل/ایمان/علم/عمل/اخلاق.
15-چهار عرصه در برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی وجود دارد که عبارتند از:
ارتباط با خود/ارتباط با خدا/ارتباط با خلق/ارتباط با عالم خلقت ( با محوریّت خدا )
16- سه محور عمده در مطالعات اجتماعی شامل موارد زیر است:
مکان ( محیط ) که به جغرافیا مربوط می شود./ زمان که به تاریخ مربوط می شود./ جامعه که به مدنی مربوط می شود.
17- تاریخ جریانی زنده و پویا بوده که حال را ساخته و به سوی آینده در جریان است.
18-تاریخ یک سلسله وقایع منظّم علّی و معلولی و به تعبیر قرآن سنن الهی است.
19-انسان در تاریخ، موجودی صاحب اراده و اختیار است.
20-رویکرد برنامه ی درسی تاریخ هویّت جویی ( هویّت یابی ) است.
21- علم تاریخ: تاریخ علم شناخت، تحلیل و تفسیر رفتار و اندیشه افراد و جوامع گذشته است که بر اساس روش ها، گزینش ها و تفسیرهای مورّخان به دست می آید.
22-حوزه های موضوعی مرتبط با مطالعات اجتماعی شامل موارد زیر است:
زمان؛ تداوم و تغییر ( مربوط به تاریخ )
نظام اجتماعی ( مربوط به مدنی ) : علوم اجتماعی-جامعه شناسی-حقوق-علوم سیاسی-دین و اخلاق
مکان و فضا ( مربوط به جغرافیا )
فرهنگ و هویّت: جامعه شناسی-تاریخ-مردم شناسی- دین و اخلاق
منابع و فعّالیّت های اقتصادی : اقتصاد-جغرافیا-مطالعات زیست محیطی- دین و اخلاق
23-در کشور استرالیا برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی عنوان دیگری دارد به نام ( مطالعات جامعه و محیط )
24- برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی قابلیّت پرورش مهارت ها را در چارچوب فرایند کاوشگری در موضوعات محیطی و اجتماعی در 5 حوزه بررسی می کند:
بررسی و کاوش/ مشارکت / برقراری ارتباط/ خلاقیّت/ واکنش شخصی و اظهار نظر
25-در برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی پرورش و درونی کردن 3 گروه از ارزش ها محور کار قرار گرفته است که عبارتند از: حق طلبی و مسئولیّت پذیری/ تعاون/ میهن دوستی
تهیّه و تنظیم: مسعود علائی-سرگروه پایه ی پنجم ابتدائی-تالش