معلم و شاگرد
معلم و شاگرد

معلم و شاگرد

جدول نمای کلی روش ها و ارزشیابی کتاب فارسی خوانداری و نوشتاری سوم ابتدائی

به نام خدا

جدول نمای کلّی روش ها و ارزشیابی


عنوان درس

روش تدریس پیشنهادی

تکنیک های آموزش املا

ارزشیابی کیفی

روش های خواندن

نوع لحن

 

درس اول

(محلّه ی ما)

بحث گروهی

املا پای تخته ای

(معلّم به دانش آموز)

1-آزمون عملکردی

(برگه کاردرواژه آموزی)

2-آزمون مداد-کاغذی

سطرخوانی

دانش آموزان

روایی

 

درس دوم

(زنگ ورزش)

گردش علمی

املا گروهی

(تهیّه ی متن در گروه)

ارزشیابی شفاهی

(با استفاده از جعبه سوالات)

خطابی (خط بردن)

روایی

 

درس سوم

(آسمان آبی،طبیعت پاک)

روش تدریس اعضا گروه

املا به خود

(تهیّه ی متن...)

آزمون مداد-کاغذی

آموزش صامت خوانی

روایی

 

درس چهارم

(آواز گنجشک)

الگوی دریافت مفهوم، شناسایی مفهوم،تحلیل راهبردهای تفکر

املا از حفظ

املا رنگی(نشانه ها)

بیان شفاهی آموخته ها درگروه

هم خوانی

(زمزمه یا بلندخوانی)

روایی

 

درس پنجم

(برزگر و بلدرچین)

الگوی تفکر استقرایی

تکوین مفهوم/تفسیرمطالب/کاربرد

املا طبقه بندی

طراحی جدول و تفکیک کلمات

تهیّه ی چک لیست

(فهرست وارسی)

گروه خوانی

(عبارت خوانی)

روایی

 

درس ششم

(فداکاران)

الگوی بارش مغزی

املا تقریری

(با متن ترکیبی)

مهارت سنجی و استفاده از ابزار(واژه آموزی)

آزمون خودسنجی

جمله خوانی

روایی

خبری

 

درس هفتم

(کار نیک)

ایفای نقش

جشنواره کلمات

برگه کار/نقشه داستان

......................

گفتگو

 

درس هشتم

(پیراهن بهشتی)

الگوی پیش سازمان دهنده ها

ارائه مفاهیم کلّی

مفاهیم درس/تحکیم و تثبیت مطلب

املا کلمه ای

(پای تخته ای)

دانش آموزبه دانش آموز

پرسیدن

......................

داستانی

روایی

 

درس نهم

(بوی نرگس)

روش سازی طرز تلقی

آزمون از فعّالیّت های املایی

آزمون مداد-کاغذی

آزمون عملکردی-نمونه کار

(نقّاشی-نمایشگاه)

.....................

توصیفی

 

درس دهم

(یار مهربان)

قضاوت عملکرد

املا سفره ای

آزمون های کتبی

(خلاصه نویسی مطالب درس)

......................

عاطفی

خبری

 

درس یازدهم

(نویسنده ی بزرگ)

روش کارایی گروه

املا ایستگاهی

شفاهی/بازگویی داستان خارکن به زبان ساده امروزی

.......................

روایی

 

درس دوازدهم

(ایران عزیز)

الگوی بدیعه پردازی

توصیف مطلب/قیاس مستقیم

قیاس شخصی/تعارض فشرده

املا خوشه ای

فعّالیّت یادگیری (تکلیف)

ساخت ماکت و نمایشگاه

دکلمه خوانی

لحن میهنی

(وطنیه)

 

درس چهاردهم

(ایران آباد)

پرسش و پاسخ

بازی املایی

(مکعب های حروف)

عروسک گردانی

آزمون شناسایی(نقشه یابی)

......................

روایی

خبری

 

درس پانزدهم

(دریا)

روش فعّال (فعّالیّت ذهنی)

املا تلفیقی

فعّالیّت یادگیری

(آرایه جان بخشی و مناظره در کلاس)

........................

توصیفی

 

درس شانزدهم

(اگر جنگل نباشد)

روش قصّه گویی

املا طلقی

کارت های ماهی گیری

(واژه آموزی)

........................

روایی

 

درس هفدهم

(چشم های آسمان)

پروژه علمی

املا رفاقتی ( دو به دو)

آزمون عملکردی

نمونه کار

(تابلوی نمایش/دفتر کارنما)

...........................

روایی

 

موفّق و پیروز در پناه حق باشید.                        مسعود علائی