معلم و شاگرد
معلم و شاگرد

معلم و شاگرد

برنامه ی درسی کتاب تازه تالیف مطالعات اجتماعی پایه ی چهارم ابتدائی(تعاریف)

باسمه تعالی

درس مطالعات اجتماعی پایه ی چهارم ابتدائی

ارائه ی تعاریفی از مطالعات اجتماعی(social studies):

1-    مطالعات اجتماعی یک حوزه ی یادگیری اصلی است که مفاهیم اصلی خود را از ائتلاف رشته های گوناگون به ویژه جغرافیا،تاریخ و علوم اجتماعی می گیرد.

2-    دایره المعارف بین المللی آموزش و پرورش چنین تعریف می کند: مطالعات اجتماعی حوزه ای از برنامه ی درسی است که هدف آن، آشنا کردن بچّه ها با محیط اطرافشان و نیز توسعه ی ارتباطات انسانی است؛ به گونه ای که دانش آموزان، شهروندان خوبی تربیت شوند.

3-    راهنمای برنامه ی درسی نیوزیلندمطالعات اجتماعی رامطالعه ی سازمان یافته و تلفیقی محتوایی می داند که از علوم اجتماعی و انسانی حاصل شده است.

4-    مطالعات اجتماعی برنامه ای است که جنبه های اساسی میراث فرهنگی راانتقال می دهد.(موضوع مدار)

5-    مطالعات اجتماعی برنامه ای است که بر محتوا و روش های مطالعاتی برگرفته از تاریخ،علوم اجتماعی و رشته های علمی دیگر مبتنی است. (موضوع مدار)

6-    مطالعات اجتماعی برنامه ای است که مهارت تفکّر و تصمیم گیری در مواجهه با مسائل اجتماعی را آموزش می دهد. (جامعه مدار)

7-    مطالعات اجتماعی برنامه ای است که توانایی دانش آموزان را برای مشارکت در فعّالیّت های گروهی تقویت می کند. (دانش آموزمدار)

8-    درایران درسال 1375برای نخستین بارشورای برنامه ریزی مطالعات اجتماعی دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی چنین تعریفی را ارائه نمود: مطالعات اجتماعی یک حوزه ی یادگیری است که درباره ی انسان و تعامل او با محیط های اجتماعی، فرهنگی، طبیعی و تحولات بشر در گذشته، حال و آینده و جنبه های گوناگون آن (سیاسی و اقتصادی، فرهنگی و محیطی) بحث می کند.                                تهیّه و تنظیم: مسعود علائی-سرگروه پایه ی پنجم ابتدائی-تالش

ته

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.