ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
باسمه تعالی
درس مطالعات اجتماعی پایه ی چهارم ابتدائی
ارائه ی تعاریفی از مطالعات اجتماعی(social studies):
1- مطالعات اجتماعی یک حوزه ی یادگیری اصلی است که مفاهیم اصلی خود را از ائتلاف رشته های گوناگون به ویژه جغرافیا،تاریخ و علوم اجتماعی می گیرد.
2- دایره المعارف بین المللی آموزش و پرورش چنین تعریف می کند: مطالعات اجتماعی حوزه ای از برنامه ی درسی است که هدف آن، آشنا کردن بچّه ها با محیط اطرافشان و نیز توسعه ی ارتباطات انسانی است؛ به گونه ای که دانش آموزان، شهروندان خوبی تربیت شوند.
3- راهنمای برنامه ی درسی نیوزیلندمطالعات اجتماعی رامطالعه ی سازمان یافته و تلفیقی محتوایی می داند که از علوم اجتماعی و انسانی حاصل شده است.
4- مطالعات اجتماعی برنامه ای است که جنبه های اساسی میراث فرهنگی راانتقال می دهد.(موضوع مدار)
5- مطالعات اجتماعی برنامه ای است که بر محتوا و روش های مطالعاتی برگرفته از تاریخ،علوم اجتماعی و رشته های علمی دیگر مبتنی است. (موضوع مدار)
6- مطالعات اجتماعی برنامه ای است که مهارت تفکّر و تصمیم گیری در مواجهه با مسائل اجتماعی را آموزش می دهد. (جامعه مدار)
7- مطالعات اجتماعی برنامه ای است که توانایی دانش آموزان را برای مشارکت در فعّالیّت های گروهی تقویت می کند. (دانش آموزمدار)
8- درایران درسال 1375برای نخستین بارشورای برنامه ریزی مطالعات اجتماعی دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی چنین تعریفی را ارائه نمود: مطالعات اجتماعی یک حوزه ی یادگیری است که درباره ی انسان و تعامل او با محیط های اجتماعی، فرهنگی، طبیعی و تحولات بشر در گذشته، حال و آینده و جنبه های گوناگون آن (سیاسی و اقتصادی، فرهنگی و محیطی) بحث می کند. تهیّه و تنظیم: مسعود علائی-سرگروه پایه ی پنجم ابتدائی-تالش
ته