ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
باسمه تعالی
درس مطالعات اجتماعی پایه ی چهارم ابتدائی
ضرورت و اهمیّت برنامه ی درسی مطالعات اجتماعی:
1- تربیت شهروند آگاه ومسئول. نکته (1): شهروند به کسی گفته می شود که عضو واحد سیاسی مشخصی به نام کشور است و دارای حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی است. شهروندی مفهومی گسترده تر از شهرنشینی دارد و همه ی ساکنان یک کشور اعم از شهری و روستایی را به عنوان واحد ملّت شامل می شود.
نکته (2): حقوق مدنی مواردی چون آزادی های فردی، آزادی بیان و مذهب، حقّ مالکیّت، حقّ انتخاب، محلّ سکونت و... را شامل می شود.
نکته (3): حقوق سیاسی عبارت است از حقّ مشارکت در عرصه های تصمیم گیری، تشکیل حزب، برگزاری اجتماعات، شرکت در انتخابات و رای دادن.
نکته (4): حقوق اجتماعی به برخورداری از مواردی نظیر تامین اجتماعی، بیمه، خدمات بهداشتی و آموزشی، امنیّت و تعیین حداقل دستمزد و...مربوط می شود.
نکته (5): شهروند مطلوب کسی است که دانش ها، مهارت ها و نگرش هایی را که پای بند به آن ها برای عموم شهروندان یک کشور لازم تشخیص داده شده کسب کرده باشد.
نکته (6): شهروندی مطلوب تلقی می شود که در باور و اعتقاد و عمل و رفتار و چارچوب موازین اسلامی حرکت کند و علاوه بر مسئولیّت پذیری در قبال خود، خانواده، جامعه و محیط پیرامون و تلاش در جهت کسب فضائل اخلاق اسلامی، آگاهی ها و مهارت های اجتماعی مورد نیاز را برای زندگی موثّر و مطلوب در جامعه ی اسلامی به دست آورد.
2- فراهم آوردن بستر مناسب برای پرورش مهارت های زندگی فردی و اجتماعی.
نکته: درس مطالعات اجتماعی این قابلیّت را دارد که تصمیم گیری فردی و مشارکت اجتماعی و با هم زیستن را در دانش آموزان تقویت کند.
3- هویت بخشی به دانش آموزان.
نکته (1): لزوم ایجاد عشق و علاقه نسبت به سرزمین و حفظ کشور، شناخت منابع و استعدادهای آن و حفظ و انتقال میراث فرهنگی کشور.
نکته (2): آشنا شدن دانش آموزان با گذشته ی سرزمین خود، آثار و مفاخر و شخصیّت های بزرگ و توان های محیطی، جغرافیایی و استعدادهای کشور.
4- فراهم آوردن زمینه ی پرورش تفکّر انتقادی و توانایی نقادی اجتماعی و فرهنگی بر مبنای ملاک های اعتقادی دینی.
نکته: دانش آموزان می توانند مسائل مختلف اجتماع و محیط پیرامون خود را هر چند در چارچوب ساده و کودکانه مورد نقد و داوری قرار داده تا در آینده به افرادی متفکّر و مبتکر تبدیل شده و قادر به حلّ مسائل و دگرگون کردن شرایط و پیشبرد آرمان های جامعه باشند.
5- تقویت و درونی سازی ارزش های اخلاقی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی.
نکته: منظور از درونی کردن ارزش ها این است که یک امر یا رویداد، جزئی از وجدان شخص شود.
تهیّه و تنظیم: مسعود علائی- سرگروه پایه ی پنجم ابتدائی-تالش