معلم و شاگرد
معلم و شاگرد

معلم و شاگرد

تصاویر بسیار زیبا از گردنه حیران(جاده آستارا-اردبیل)

مناظر حیرت انگیز و زیبای گردنه "حیران"

گردنه حیران که در مسیر راه ارتباطی آستارا - اردبیل قرار گرفته ‌است . این گردنه که آخرین منطقه حفاظتی استان گیلان می‌باشد ، از یک طرف مشرف به کوه‌ هایی است که پوشیده از جنگل ‌های انبوه‌ است و از سویی دیگر به دره‌ای نه چندان عمیق که از میان آن رود ارس عبور می‌کند این رود تعیین کننده مرز ایران و کشور آذربایجان می باشد .

گردنه حیران در بیشتر زمان ها در زیر انبوهی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن ، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند . با این وجود این گردنه چندان مرتفع نیست و ارتفاع بلندترین نقطهٔ آن از سطح آبهای آزاد تنها حدود ۱۵۰۰ متر است؛ در واقع علت اصلی مه تقریباً دائمی گردنهٔ حیران رطوبت دریای خزر است، نه ارتفاع زیاد این گردنه .

از نظر گردشگری گردنه حیران یکی از مناطق دیدنی و سر سبز ایران به شمار می آید ، سر سبزی گردنه حیران آن را به عنوان " بهشت ایران " شناسانده است ، سالانه حدود یک میلیون نفر گردشگر از این منطقه دیدن می کنند . کمتر مسافری با عبور از این مسیر طبیعی زیبا و سرسبز آن را فراموش خواهد کرد . 

در مسیر گذر از این گردنه عسل طبیعی و تمشک ( وحشی ) که در کنار جاده توسط اهالی محلی ( و شاید هم غیر محلی ! ) به فروش می رسد جلب توجه می کند ، یکی دیگر از نکات جالب توجه وجودحیوانات اهلی مانند گاو در گوشه و کنار جاده می باشد که بدون وجود شخصی که آنها را هدایت کند ( در اصطلاح چوپان  ) به چرا و علف خواری مشغولند ( به نظر می رسد آنها از روی عادت همیشه گی صبح زود از آغل خود بیرون آمده و عصر ها بعد از یک روز گردش در این گردنه زیبا و چرا با شکمی سیر به آغل های خود بر می گردند ! ) .

مناظر حیرت انگیز و زیبای گردنه "حیران"مناظر حیرت انگیز و زیبای گردنه "حیران"مناظر حیرت انگیز و زیبای گردنه "حیران"مناظر حیرت انگیز و زیبای گردنه "حیران"مناظر حیرت انگیز و زیبای گردنه "حیران"مناظر حیرت انگیز و زیبای گردنه "حیران"مناظر حیرت انگیز و زیبای گردنه "حیران"مناظر حیرت انگیز گردنه حیرانمناظر حیرت انگیز گردنه حیرانمناظر حیرت انگیز گردنه حیرانمناظر حیرت انگیز گردنه حیران