معلم و شاگرد
معلم و شاگرد

معلم و شاگرد

نکاتی در زمینه ی فارسی پایه ی پنجم ابتدائی

به نام خداوند بخشنده ی مهربان

نکته ی(1): ذکر نمونه هایی از کلمه های عربی همراه با معادل فارسی آن ها:صورت(عربی)=چهره و رخ(فارسی)/عجیب(عربی)=شگفت(فارسی)/ایثار(عربی)=ازخودگذشتگی(فارسی)

صبر(عربی)=شکیبایی(فارسی)/عذاب(عربی)=رنج(فارسی)/اغلب(عربی)=بیش تر(فارسی)

نکته ی(2): گاهی با به کار بردن پسوندهایی مانند: (گین و ناک) از یک اسم، صفت ساخته می شود.مثال: خشمگین و خشمناک

نکته ی(3): ترکیب اضافی از یک اسم+یک اسم دیگر یا یک ضمیر دیگر ساخته می شود. در این صورت به آن مضاف و مضاف الیه می گویند. مانند: درخت صنوبر/پرنده ی من

نکته ی(4): ترکیب وصفی از یک اسم+یک صفت ساخته می شود که به آن موصوف و صفت می گویند.مانند: درخت سبز

نکته ی(5): برای شناخت صفت از غیرصفت می توان به آن ((تر)) و ((ترین)) اضافه نمود. اگر معنایش درست بود صفت است و درغیراین صورت صفت نیست.مانند:سرسبز+ترین=سرسبزترین(صفت به شمارمی رود.)/صنوبر+ترین=صنوبرترین(صفت به شمار نمی رود.)

نکته ی(6): از ترکیب اسم+ی می توان صفت ساخت. مانند: زمینی-گیاهی-خوراکی-آسمانی-حیوانی.

نکته ی(7):کلمه هایی مانند(گرد و نورد) با کلمه هایی نظیر کوه و جهان ترکیب شده و یک صفت می سازند.

مانند: کوه نورد/جهان گرد.

نکته ی(8):غزل شعری است که در آن به بیان احساسات و علاقه ها و وصف طبیعت می پردازیم.

نکته ی(9): در پایان هر بیت کلمه ای دیده می شود که با کلمه های پایانی بیت های دیگر یکسان است. به این کلمه ها ردیف می گویند. که گاهی ردیف بیش از یک کلمه است.و ردیف باید در همه ی بیت ها به یک معنی باشد.

نکته ی(10): کلمه هایی که قبل از ردیف می آیند و با یک دیگر هم آهنگ هستند قافیه نامیده می شوند.

نکته ی(11): پاره ای از اسم های غیرساده هستند که از دو اسم تشکیل شده اند. مانند: روزنامه/کتاب خانه

نکته ی(12):ذکر برخی از واحدهای شمارش: فروند برای هواپیما/حلقه برای چاه/راس برای دام/نفر برای شتر

نکته ی(13): مصدر کلمه ای است که به نظر می رسد فعل است ولی فعل نیست زیرا نه بیانگر شخص است و نه بیانگر زمان. مانند: آمدن/نوشتن/دیدن/پریدن/خندیدن

نکته ی(14):نوعی جمع در عربی وجود دارد که به آن جمع مکسّر می گویند که با اضافه شدن یکی دو حرف به ریشه ی کلمه ساخته می شود. مانند: معادن/معابر/صفات/مجالس.

نکته ی(15):به گفت و گوی میان شخصیّت های داستان ((دیالوگ)) می گویند.

من ا... توفیق

منبع: کتاب کار طلایی پنجم دبستان

تهیّه و گردآورنده: مسعود علائی سرگروه پایه ی پنجم ابتدائی/شهرستان تالش



بودجه بندی فارسی بخوانیم و بنویسیم سوم ابتدائی


به نام خدا


جدول پیشنهادی بودجه بندی سالانه ی آموزش فارسی سوم ابتدائی


مهر

آبان

آذر

دی

بهمن

اسفند

فروردین

اردیبهشت

1تا10مهر

(یادآوری)

 

1تا10آبان

(درس3)

1تا10آذر

(درس6)

1تا10دی

(درس9)

1تا10بهمن

(درس11)

1تا10اسفند

(درس14)

.............................

1تا10اردیبهشت

(درس17)

10تا20مهر

(درس1)

 

10تا20آبان

(درس4)

10تا20آذر

(درس7)

10تا20دی

(درس10)

10تا20بهمن

(درس12)

10تا20اسفند

(درس15)

10تا20فروردین

(یادآوری

آموخته ها)

10تا20اردیبهشت

(بازخوانی و

مرور آموخته ها)

20تا آخرمهر (درس2)

 

20تاآخرآبان

(درس5)

20تاآخرآذر

(درس8)

20تاآخردی

(بازخوانی و

مرور آموخته ها

20تاآخربهمن

(درس 13آزاد)

20تاآخراسفند

(بازخوانی و مرورآموخته ها)

20تاآخرفروردین

(درس16)

20تاآخراردیبهشت

............................

 

همکاران محترم به نکات زیر توجّه فرمائید:

1-در هر هفته 8ساعت آموزشی به درس فارسی سوم اختصاص دارد.

2-آموزش فارسی 4ساعت/آموزش املا 2ساعت/ آموزش نگارش 2ساعت

3-هر درس به طور متوسط در 10جلسه سازماندهی شده و در پایان هر فصل یک جلسه برای فعّالیت های تکمیلی کتاب نوشتاری و حکایات و ضرب المثل های کتاب خوانداری پیش شده است.

من ا... توفیق                                      مسعود علائی

چکیده ای از شرح حال آموزگار پایه ی پنجم ابتدائی(مسعود علائی) تا سال تحصیلی 93-1392

به نام خدا

این جانب مسعود علائی آموزگارپایه ی پنجم ابتدائی دبستان بهار(1)شهرستان تالش ازتوابع استان سرسبزگیلان می باشم و مفتخرم تا در خدمت کلیّه ی همکاران عزیزم در عرصه ی تعلیم و تربیت بوده و گوشه ای از تجارب چندین ساله ام را هر چند اندک در زمینه های مختلف در اختیار همکاران عزیز،دانش آموزان و اولیاء محترم در سرتاسر ایران اسلامی جهت استفاده قرار دهم. باشد مورد قبول واقع گردد.

سوابق کاری این جانب عبارتند از: 18سال سابقه ی کاری(14سال سابقه ی تدریس مفید)/10سال تدریس در سمت مدیرآموزگاری و کلاس های چندپایه/1سال معاونت پرورشی مجتمع در استان قزوین منطقه ی خرمدشت/3سال تدریس در پایه  پنجم در شهرستان تالش استان گیلان/ 2سال سابقه ی سرگروهی درسی پایه ی پنجم شهرستان تالش/مدرس درس فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه ی سوم ابتدائی در شهرستان تالش/کسب رتبه ی سوم استانی درس ریاضیات در الگوهای تدریس برتر در استان قزوین/کسب رتبه ی سوم (طرح درس نویسی) در شهرستان تالش/ کسب رتبه ی نخست در رشته ی تیمی فوتسال استانی در استان قزوین و کسب 3 رتبه ی اوّل منطقه ای در رشته ی فوتسال در منطقه ی خرمدشت و یک رتبه ی سوم فوتسال در شهرستان تالش/کسب رتبه ی دوم استانی در رشته ی دوومیدانی در استان قزوین و شرکت در مسابقات کشوری در استان بوشهر و رتبه ی اوّل دوومیدانی در شهرستان تالش/داوری در جشنواره های الگوهای برتر تدریس و جابربن حیّان و مسابقات فرهنگی و هنری شامل اذان و حفظ و قرائت قرآن کریم و همکاری با ستاد بزرگداشت مقام معلّم درداوری و انتخاب معلمین نمونه/شرکت در مسابقات مختلف فرهنگی و هنری از جمله قرائت قرآن کریم/تدریس در مدارس قرآنی به عنوان مدرس قرآنی/ انتخاب به عنوان معلّم نمونه شهرستانی در سال تحصیلی 91-1390

سرود ولایت

چشم تموم کائنات سوی عنایت علی           رهبر ما خامنه ای تحت حمایت علی

رهبر فرزانه ی ما ای علی روزگار          وارث خون های پاک و از خمینی یادگار

یا علی جان مقتدای من تویی (2)              رهبر من مرجع من پیشوای من تویی

ما دیگه نمی گذاریم دستای تو بسته بشه     مثل حیدر دل تو از امّت خسته بشه

مثل سلمان واباذردرخونت می شینیم         آخه تو چهره تو تصویر حیدر می بینیم

بذارتاهرچی می خوان بگن ولی ما همگی   روی چهره علی عکس خمینی می بینیم                                                           وقتی تو حرف می زنی اشکای ما جاری میشه   اگه تو گریه کنی زخم دلا کاری میشه                                                       رفقا بیاین با هم قدر علی را بدونیم          تا دم آخر با هاش همه بسیجی بمونیم

خون تو رگها مونا هدیه به رهبر می کنیم   پای عشقش با همه سختی ها ما سر می کنیم

حرف تو برای ما حرف امام زمونه            تا دم آخر آقا تو سینه هامون می مونه

حرف تو برای ما حرف امام زمونه           تا دم آخر آقا تو سینه هامون می مونه


تهیّه و تنظیم: مسعود علائی-سرگروه پایه ی پنجم ابتدائی تالش

سخن اوّل

     یاد دارم در غروبی سرد سرد                        می گذشت از کوچه ی ما دوره گرد

داد می زد کهنه قالی می خریم                   هر چه داری جنس عالی می خریم

کاسه و ظرف سفالی می خریم                   گر نداری کوزه خالی می خریم

اشک در چشمان بابا حلقه بست                عاقبت آهی کشید، بغضش شکست


با تشکّر