معلم و شاگرد
معلم و شاگرد

معلم و شاگرد

تعاریفی از محلّه (مطالعات اجتماعی چهارم ابتدائی)

محله به عنوان یک واحد شهری  می‌تواند تعاریف گوناگونی داشته باشد ، محله توسط رشته‌های گوناگون علمی که با شهر سر و کارداشته‌اند تعریف شده ‌است. جامعه‌شناسان،جغرافی دانان،روانشناسان،طراحان شهری و... سعی کرده‌اند تا ازدیدگاه خود تعاریفی درمورد محله ارائه دهند. دراینجا تعایرف عمومی ازمحله ارائه خواهد شد.

«محله واحدفیزیکی واجتماعی با سازمان‌ها ی اجتماعی که بزرگ‌ترازخانواروکوچک‌ترازشهرمی‌باشد.»

«محلات قسمت‌هایی ازشهرهستندکه میان‌اندازه ویابزرگ باشند.بایدواجد دو بعد باشند. تا ناظراحساس کند واردآن شده است.»

«محله مفهومی جغرافیایی واجتماعی است.ازنظرفیزیکی قسمتی ازشهراست که به وسیله مرزهایی مشخص شده است. که این مرزهامی‌توانندشبکه راه‌ها ، راه‌آهن ، رودخانه ،کانال‌ها ،فضاهای بازباشند ودارای گونه‌های یکسانی ازواحدهای مسکونی است،ویک مرکزتجاری درمرکزآن قراردارد. ازنظراجتماعی دارای ساکنینی است که ازنظرطبقه اجتماعی ویاقومیت دارای تشابه می‌باشند.»

«محله همان چیزی است که ساکنین آن رامحله می‌دانند.»

«محله ناحیه‌ای است که آشنایی باآن باعث آسودگی خاطرمی‌گردد وهرچه شماازخانه به طرف لبه‌های محله می‌رویدآشنایی شمابامردم ومکان‌ها کمترمی‌شود.»

«محله‌شهری به عنوان بخشی ازشهرتعریف می‌شود که دارای لبه‌های کارکردی یافضایی هویت مند وترکیب عملکردهای کوچک مقیاس باشد.یک محله شهری معمولاًمتشکل از،بیش ازیک واحد همسایگی است.

برنامه ی درسی کتاب تازه تالیف مطالعات اجتماعی پایه ی چهارم ابتدائی(وجه تمایز مطالعات اجتماعی و علوم اجتماعی)

باسمه تعالی

درس مطالعات اجتماعی پایه ی چهارم ابتدائی

وجه تمایز مطالعات اجتماعی و علوم اجتماعی:

1-    بستر مطالعات اجتماعی، بستری میان رشته ای است و توجه به ارتباط موضوع ها و رشته های علمی با مسئله و مطلب مورد نظر است. امّا بستر علوم اجتماعی بستری موضوعی بوده که با توجّه به ارائه ی دانش و مفاهیم خاص است.

2-    مطالعات اجتماعی به درونی ساختن ارزش های اجتماعی تاکید می کند ولی اکثر دانشمندان علوم اجتماعی به مورد استفاده ی علمی بودن کار خود و بی طرفی علمی به ارزش های اخلاقی معتقدند.

3-    تاکید مطالعات اجتماعی به آماده ساختن دانش آموزان برای مشارکت سیاسی-اجتماعی است.

4-    هدف اصلی مطالعات اجتماعی تربیت شهروندی است که بر اساس اصول اعتقادی و عقلانی رفتار کند.

5-    دانشمندان علوم اجتماعی بیش تر به توصیف و تبیین پدیده ها و رویدادها می پردازند و الزامی به تعهد و مسئولیّت در برابرکاربردها ندارند.

6-    درمطالعات اجتماعی به رشد مهارت های اجتماعی وکسب صلاحیت های اجتماعی تاکیدمی شود.

مسعود علائی-سرگروه پایه ی پنجم ابتدائی-تالش

برنامه ی درسی کتاب تازه تالیف مطالعات اجتماعی پایه ی چهارم ابتدائی(تعاریف)

باسمه تعالی

درس مطالعات اجتماعی پایه ی چهارم ابتدائی

ارائه ی تعاریفی از مطالعات اجتماعی(social studies):

1-    مطالعات اجتماعی یک حوزه ی یادگیری اصلی است که مفاهیم اصلی خود را از ائتلاف رشته های گوناگون به ویژه جغرافیا،تاریخ و علوم اجتماعی می گیرد.

2-    دایره المعارف بین المللی آموزش و پرورش چنین تعریف می کند: مطالعات اجتماعی حوزه ای از برنامه ی درسی است که هدف آن، آشنا کردن بچّه ها با محیط اطرافشان و نیز توسعه ی ارتباطات انسانی است؛ به گونه ای که دانش آموزان، شهروندان خوبی تربیت شوند.

3-    راهنمای برنامه ی درسی نیوزیلندمطالعات اجتماعی رامطالعه ی سازمان یافته و تلفیقی محتوایی می داند که از علوم اجتماعی و انسانی حاصل شده است.

4-    مطالعات اجتماعی برنامه ای است که جنبه های اساسی میراث فرهنگی راانتقال می دهد.(موضوع مدار)

5-    مطالعات اجتماعی برنامه ای است که بر محتوا و روش های مطالعاتی برگرفته از تاریخ،علوم اجتماعی و رشته های علمی دیگر مبتنی است. (موضوع مدار)

6-    مطالعات اجتماعی برنامه ای است که مهارت تفکّر و تصمیم گیری در مواجهه با مسائل اجتماعی را آموزش می دهد. (جامعه مدار)

7-    مطالعات اجتماعی برنامه ای است که توانایی دانش آموزان را برای مشارکت در فعّالیّت های گروهی تقویت می کند. (دانش آموزمدار)

8-    درایران درسال 1375برای نخستین بارشورای برنامه ریزی مطالعات اجتماعی دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی چنین تعریفی را ارائه نمود: مطالعات اجتماعی یک حوزه ی یادگیری است که درباره ی انسان و تعامل او با محیط های اجتماعی، فرهنگی، طبیعی و تحولات بشر در گذشته، حال و آینده و جنبه های گوناگون آن (سیاسی و اقتصادی، فرهنگی و محیطی) بحث می کند.                                تهیّه و تنظیم: مسعود علائی-سرگروه پایه ی پنجم ابتدائی-تالش

ته